Alla inlägg under april 2010

Av Pia - 28 april 2010 19:29

Idag var det vårmarknad i Askersind och eftersom jag är hemma nu några veckor tyckte jag det skulle passa bra att åka dit ( det brukar vara så trevligt där )

Sagt och gjort. Jag, sonen, sonhustrun och barnbarnen åkte iväg.

Oj vilken besvikelse.............Marknaden i Askersund brukar vara en stor marknad med marknadsstånd på hela torget pluss nere vid hamnen.

Nu var torget fullt av parkerade bilar och det var endast ett fåtal stånd runt torget. Nere vid hamnen var det visserligen som det brukar, men halva marknaden har ju försvunnit. Nåväl vi gick runt och kikade lite och Melissa fick köpa marknadsgodis och ballong men vi blev ju klara ganska snabbt. Det var rackarns så kallt så det var skönt att vända om hem igen.

När jag sedan kom hem, hade ätit lite så kommer Dessan och hämtar mig för att gå en sväng till på marken. Lika kallt och bistert förståss men trevligt sällskap är hon ju så vi hade en mysig stund tillsammans ( denna gången hade jag klätt på mig lite mer )

Tänk att det kan skifta så i vädret. Igår hade vi ju en underbar dag, varmt och skönt och solen sken. Lasse och jag åkte och handlade lite på förmiddagen och jag passade på att köpa lite penseer. Så på eftermiddagen planterade jag lite blommor och det blev så fint där vi klippt ner buskarna med små krukor med blommor i.

Nu väntar en skön kväll här hemma efter att ha sprungit runt i Askersund hela dagen ( har faktiskt lite ont i fötterna )


  

Av Pia - 24 april 2010 16:32

Ja, inte underligt att det har känts kallt. För bara en liten stund sedan kom det en rikitg hagelskur.

   


   


Ingen rolig syn....

Men nu skiner solen igen. Är det aprilväder eller ?????????


     

Av Pia - 24 april 2010 16:02

Ja, nu har jag varit hemma några dagar och allt känns bara bra.

Tog en promenad i solen på förmiddagen ( det var skönt )

Kokade sedan soppa så nu är kylen full av små pytsar med en liten skvätt soppa i varje ( skönt att bara värma när det är dags att äta )

Äter gör jag hela tiden.............

Igår hann jag inte få i mig alla mål, så idag beslutade jag att gå upp tifigare så jag skulle hinna äta allt jag ska ha i mig.

Så redan vid halv åtta intog jag min frukost.

Efter lunchen gick jag över till grannen och tog en liten kopp kaffe ( den första på fem veckor ) det smakade bra. Lasse var i Åsbro och målade.


Nu hoppas jag bara på lite mer värme och sol.

Idag har solen skinit och strax därefter har det kommit några stänk och vindarna är kalla.


Nu önskar jag er alla en härlig lördagkväll och en underbar söndag

  

Av Pia - 23 april 2010 09:10

Nu är jag hemma igen efter min GBP operation. Allt har gått så bra och jag känner mig mycket nöjd.

Är lite stel, lite öm men det är inte alls så farligt.

DEt svåra nu är att få i sig allt som jag ska dricka, youghurt,fruktsoppa och vanlig god matig soppa. Helt underbart gott till skilnad från den tråkiga pulversoppan jag "flöt" på.


En liten berättelse nu då från mina dagar i Linde.

Skrevs in vid14 tiden på söndagen. Fick ta lite prover, mäta och väga mig. En sköterska som kom och tog prover på mig sa att jag skulle få äta på kvällen VA...ÄTA !!!!!!!!!!!!!!!!! Jovisst. Det serverades risgrunsgröt och smörgås till kvällsmat och det smakade gudomligt gott.

Sedan var det bara att vänta på den stora dagen. Vaknade rätt tidigt och fick veta att jag skulle opas som nummer två kl 11. Låg och kikade lite på TV och väntade på att klockan skulle gå. Vid 10 tiden kom de in och gav mig lite premedisinering. En halvtimme senare började jag känna mig lite slö.

Så blev klockan 11 och jag kördes till op. Där blev jag väl omhändertagen av personalen och snart sov jag som en prinsessa. Vaknade till vid 15.30 tiden men var fortfarande väldigt trött och seg så jag slumrade mest hela eftermiddagen och kvällen. Gick upp ( med hjälp av personalen ) på toa för att försöka kissa men det gick inget vidare, de fick tömma min fulla blåsa. Fick låna telefonen och ringde hem till Lasse ( skönt att prata med honom  <3 ) Natten tillbringade jag på uppvaket och jag sov och var vaken om vartannat  ( hade ju sovit i stort sett hela dagen ) Vid 7 tiden på tisdagmorgon blev jag uppkörd till avdelningen igen.

Nu gällde det att få i sig 500 ml vätska under dagen. Det gick bra. Tittade en hel del på TV, var ute och promenerade lite i korridåren, läste lite och vilade. På onsdagen skulle jag få i mig 1500 ml vätska och det var ju lite mer kömpigt men det gick ändå bra. Även den dagen gick. Jag var ute en del i dagrummet, träffade en annan patient som hade gjort samma sak och vi pratade en del och utbytte erfarenheter. Dietisten kom och talade lite med mig om hur jag ska sköta mig efter operationen.

Och så blev det då äntligen torsdag och Lasse kom för att hämta hem mig. Såååå skönt. Visst hade jag det bra på sjukhuset, helt underbar personal men det är ändå skönt att  komma hem.

Innan vi lämnade sjukhuset plockade jag ut lite mediciner och sprutor (för en hel förmögenhet ) sedan bar det av hemåt. Vi stannade till och handlade lite innan vi kom hem.

Ja, nu börjar min resa mot normalvik med rätt mat och motion. Nu har läkarna gjort sitt jobb nu är det mitt jobb kvar.


Hörs snart igen

 Kram


  


Av Pia - 17 april 2010 18:29

Ja så har ännu en vecka gått.

Måndag: på jobbet var det ungefär som vanligt. " min elev " var ledig den här veckan så jag var en hjälpande hand där det behövdes. Fick även en härlig pratstund med en av min kollegor ( som jag inte ser så ofta längre tyvärr då vi jobbar en bit ifrån varandra )


Tisdag: Vaknade av att mobilen plingade till. Det var en av mina kollegor som hamnat  i lite trubbel och undrade om jag kunde börja en halvtimme tidigare ( hon skulle komma lite senare ) Javisst, klart man ställer upp om man kan ( nästa gång kan jag behöva hjälp ). Dagen blev lång eftersom vi hade två möten på kvällen. Men vad gjorde väl det, det var min sista arbetsdag på ett tag framöver så det gick ganska smidigt. Fick en massa lyckönskningar av mina underbara arbetskamrater när jag begav mig hemåt ( kommer att sakna dem )

Onsdag: Semester och solen var på min sida   Efter en underbar morgonpromenad så satte jag mig på verandan och njöt av våren, solen och semestern..................Fantastiskt skööööönt.

Brevbäraren kom med ett så fint brev till mig idag.

  

 Ett gult brev med mitt namn skrivet i krokiga små och stora bokstäver om vartannat med barnhand.

När jag öppnade och tog ut brevet så blev jag sååå glad.

  

Där stog

- Hej farmor. Jag gillar dig.

Kram Kram 

 Jag sitter i skolan och skriver till dig.

Hej då 

 Hälsningar Kevin 

Sånt gör att man känner sig rik. Så min onsdag blev fantastisk på alla sätt.  

 

Torsdag: Den här dagen ägnade vi ( Lasse och jag ) oss åt lite trädgårdsarbete i solskenet. Klippte ner en del buskar som blivit förstörda av snön ( får se om de kommer upp igen ) sopade gången och krattade gräset.

Fredag: Tvättade och började fundera på vad som skulle packas inför mitt besök till Linde på söndag. Börjar så smått känna mig lite pirrig. Inte orolig och nervös, mer en känsla av resfeber och stor förväntan.

Lördag: Lasse och jag åkte till Hallsberg på förmiddagen för att uträtta lite. Det skulle handlas till smörgåstårtan som Sara beställt av Lasse till sin födelsedag på måndag. Vi passade också på att gå en sväng på mässan som var i Hallsberg nu i helgen. Pratade lite med folk som man känner och sedan bar det av mot Pontus och Sara en sväng. Och tänk ! vi fick med oss ett litet barnbarn hem över dagen.

   Lilla Freja ritar.

   TokFrejsan

   

Hon e van att fotas ( det syns eller hur ? )

   

Freja hade beställt makaroner och korv och visst gjorde farfar det. Här sitter de och äter tillsammans och har så trevligt.


Väskan är nu packad och imorgon middag bär det iväg till Lindesberg.

Åhhhh det ska bli så skönt att få det här gjort nu. Som jag har längtat.


Nu vet jag inte när jag kikar in här härnest men jag lovar att höra av mig så ni får veta hur  jag mår. Har fått låna en liten smidig laptop av Malin så jag hoppas jag kan få den att fungera på sjukhuset.


Sist men inte minst så hoppas jag att min svärdotter Sara får en fantastikt bra födelsedag på måndag när jag opas, och att smörgåstårtan smakar super.

Grattis Sara !

  


  

  

Av Pia - 12 april 2010 17:51

Jaha, så glömde man bort att blogga igår igen ( måste skärpa till mig )

Ännu en arbetsvecka har gått och den har väl flutit på som vanligt.

I torsdags skulle jag ju ringa in och rapportera min vikt till Lasarettet i Linde. Jag har varit helt "nojjig" den senasta tiden och haft mardrömmar om att jag blir nekad open. Men när jag talade om min vikt och berättade om min "nojja" så lugnade Sonja ( operationsplaneraren ) mig och sa att jag skulle sluta upp med att vara så nojig. Det här trodde hon att jag skulle klara och var nöjd med det jag hittills hade gått ner 5,4 kg. Kan ju tillägga att jag tappat 11 cm i midjan åxå och det tyckte hon var bra och noterade den siffran.


Helgen har varit bra. I lördags hämtade vi två av våra barnbarn ( Kevin och Melissa ) för de var bjudna till granntjejen på födelsedagskalas. Alexandra fyllde 9 år. Så när barnen hade käkat lunch som farfar tillrett så bar det av mot grannen med paket i hand.

Där bjöds det på god tårta och saft, kaffe till de vuxna.

Ja, jag drack the och om tårtan var god vet jag ju inte men den såg väldigt god ut i alla fall.

Eftersom jag inte får ha mjölk i kaffet så har jag gått över till the den här tiden och det har funkat jättebra. Inte druckigt kaffe nu på tre veckor......det ni.

Sedan var det dags att köra hem de  små liven till sina föräldrar och Lasse och jag blev ensamma igen.

Söndagen bjöd på strålande solsken   och morgonpromenaden var riktigt ljuvlig.

Senare på eftermiddagen åkte "granntanten" och jag på underklädespary. Ohhhhh så fina underkläder det var. Alldeles underbat söta och de verkade sköna åxå men så var ju priset därefter förståss. Jag fick lära mig en hel del om BH:ar och hur de ska sitta och hur viktigt det är att man har rätt storlek. Ca 90% av alla kvinnor har fel BHstorlek  Ja, det var en hel vetenskap att hitta rätt storlek.

Själv provade jag inte någon i nuläget ( vet ju inte alls vilken storlek jag kommer att ha i framtiden )Men blev intresserad att själv ha ett part fram emot hösten.


Ja, som sagt. Nu är det redan måndag igen och det här är min sista vecka att jobba på ett tag framöver ( några veckor i alla fall )

Jag har faktiskt tagit tre semesterdagar så jag jobbar bara till tisdag. Ja på tisdag har vi arbetsplatsträff och värdegrundsmöte så det blir en lång sista dag. Sedan ska jag njuta av det soliga vädret och bara ladda inför min op nästa måndag.


Jag hoppas jag inte glömmer att kika in här ocg plita ner några radet innan jag åker på söndag.

Till dess...........Ha det gott

  


Av Pia - 5 april 2010 13:57

Då har det redan gått en vecka till, ja lite drygt till och med det är ju måndag idag.  

Veckan började som den brukar med jobb och vardagsbestyr.


På tisdagen serverades det påsklunch på jobbet och det luktade så gott av all den goda maten. Mina kollegor var så snälla att jag fick slippa gå med till matsalen den dagen. Jag fick sitta på avdelningen och äta min soppa  . Efter jobbet tog vi en sväng till Kullängen för att hälsa på pappsen  .

Började redan då känna mig lite krasslig.  På onsdagen vaknade jag med ont i hallsen och allmänt risig  , så efter en halv dags jobb var det dags att ge upp. Jag åkte hem och bäddade ner mig. Sov hela eftermiddagen  . Torsdagen började med fortsatt ont i halsen så jag beslutade att stanna hemma i sängen.

På långfredagen känndes det bättre men när Lasse åkte för att handla tillsammans med Danne och Malin så stannade jag hemma och vilade.


På påskaftonen   bjöd Lasse  Pontus med familj på middag. Vi valde att inte göra en massa påskmat eftersom det bara skulle bli en massa rester och här i huset är det ju bara Lasse som äter just för tillfället.

Så här fint besök fick vi.

   Hela familjen Lodesjö / Holgersson.

Ungarna var så ortoligt fina barnen när de kom som påskkärring/gubbe.

Givetvis fick de var sitt påskägg av farmor och farfar.

   Påskgubben Tor i sin fina hatt.


   Och Freja som hälsar på farmors trollpippi Zita ( hon tyckte att pippin hade vassa klor ) Tor gav pippin en puss men det lyckades jag inte fånga på bild tyvärr.


Det var en trevlig påskafton och jag fuskade faktiskt liiiite med maten den dagen. En liten kokt potatis och en halv morot mixade jag ihop med buljong och det åt jag tillsammans medans de andra åt köttfärslimpa med rotsaker i ugn ( såg jättesmarrigt ut )


Igår söndagså kom Daniel, Malin och lilla Calista på besök. Jättemysigt.

Lilla Calista är så underbart go med sina knubbiga små kinder.

  

Hon var tyvärr inte på sitt bästa humör ( hade nog blivit mycket intryck under dagen då de tidigare på dagen varit till Malins föräldrar och där var även hennes syskon så det var många som ville hälsa på  lilla damen ( då kan man ju bli lite trött på uppmärksamhet )

Bea fick sig en välbehövlig omgång manikyr åxå ( tack Malin för hjälpen )


Helgen har bjudit på underbart fint väder, skönt att ta promenader i ( bara man slapp skoskav )Satt även utei min badenbaden en stund och njöt på middagen. Riktigt varmt och skönt var det.

Men så idag.......vad vaknar man till då ??

Jo typiskt aprilväder  Snön yr och det är grått och trist. Har snöat till och från hela dagen hittills.


Nu väntar en ny vecka med nya utmaningar.

     



Skapa flashcards